Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Drifthistorik

För  AKTUELL  Driftinfo och nyare drifthistorik klicka här

 

 

 

lunet.skane.se stängs ner
Beslut har tagits att stänga ner lunet.skane.se
Detta kommer ske 4-5 februari och tjänsten kommer ej åter tas i drift.
För mer information, se driftinfo.med.lu.se som även har kontaktuppgifter till ansvarig IT support vid frågor.
driftinfo.med.lu.se

 

Planerad driftstörning i Primula, Primula webb/ Res 26/2
*GENOMFÖRT 2016-02-26 08:00* Imorgon, fredag, mellan kl. 07:00 och 08:00 kommer det utföras systemunderhåll i Primula. Under tiden kommer det troligen förekomma driftstörningar i Primula och Primula webb/Res.

 

Problem med nätverk (DNS)
*ÅTGÄRDAT 2016-02-25 08:45* Vi har för närvarande problem med nätverket. Det verkar som att DNS:erna inte fungerar. Kan man byta (temporärt) till Googles DNS (8.8.8.8) så fungerar det. Våra tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med LU Desktop
*ÅTGÄRDAT 2016-02-25* Vi har identifierat ett mindre problem i LU Desktop.
Det kommer upp ett felmeddelande på skärmen med jämna mellanrum som inte påverkar funktionaliteten, men upplevs givetvis som störande.
Vi kommer att utföra ett mindre underhållsarbete under kvällen för att åtgärda problemt.

 

Synkning mellan AD och Vision är nere
*Åtgärdat 2016-02-24 12:10* Synkning mellan AD och Vision är nere. Detta är felanmält till leverantör.

 

Problem med telefoni i Malmö
*Åtgärdat 2016-02-24 12:10* De konstnärliga skolorna i Malmö och CRC har problem med telefonin. De kan inte ringa externa samtal. Detta är felanmält till leverantör. Har man mobil anknytning går det att ringa ut med den.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2016-02-23 08:45* Problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med LU Desktop
*ÅTGÄRDAT 2016-02-22* LU Desktop kan upplevas långsamt och vissa användare kan inte koppla upp sig.
En del användare har efter omstart av datorn fått kontakt med LU Desktop. Felsökning pågår.

 

Underhållsarbete med nätverket 11.45 2016-02-22
*ÅTGÄRDAT 2016-02-22 15:00* I ett försök att lösa det problem som har uppenbarat sig under måndagen så kommer vi att starta om en del utrustning. Det här kan påverka er att ni kan tappa kontakten med nätverket under ett fåtal minuter.

 

Störning på Secureprint
*ÅTGÄRDAT 2016-02-22 09:30* Problem med Secureprint är nu åtgärdat. Däremot kan där finnas skrivare som inte lyckats ansluta sig till databasen och då behöver dessa startas om.
För närvarande är det problem att skriva ut pga störning med Secureprint.

 

Servicefönster 20-21 februari Avslutad 2016-02-20 17:00
* GENOMFÖRT 2016-02-21 17:00* Lördagen den 20 februari 2016 mellan klockan 8.00 och 16:00 kommer det att utföras service på reservkraften till LDCs primära datorhall. Detta innebär att utrustningen enbart kommer att köras på primärkraften som kommer från en extern leverantör och skulle det bli störningar i elnätet kommer det att påverka utrustningen i datorhallarna och de applikationer som finns på dessa. LDC har personal, både på plats, och i beredskap för att starta upp alla applikationer igen om det så behövs. Information kommer i så fall fortlöpande att finnas tillgänglig på LU Support.
Ansvarig under lördagens servicefönster är Patrick Andersson, LDC
 Söndagen den 21 februari 2016 mellan 08:00 och 17:00 kommer LDC genomföra service på universitetets nätverk. Som användare kan man märka detta genom att man förlorar kontakten med systemen. Detta kan komma att ske flera gånger under servicefönstret. Ansvarig under söndagens servicefönster är Marie Hagerstad, LDC

 

Månadsomställning Primula 17/2
*GENOMFÖRT 2016-02-18 08:30* Som tidigare meddelats kommer Primula och Primula webb, med anledning av månadsomställning, systemunderhåll och ett versionsbyte att vara stängt onsdag den 17/2 och torsdag 18/2.
För att få tillgång till Primula efter dessa åtgärder måste en ny klient installeras.
Den nya klienten, HALO-11.2-11.2.exe, kommer att finnas på administrativa portalen. Tänk på att den nya klienten inte kan användas förrän den 19/2.
För er som är med i EGA kommer den nya Primulaklienten automatiskt att installeras på era datorer.
Observera att det inte behövs någon klient för att komma åt Primula Webb.

 

Planerad driftstörning på Kuben 10/2 16-17
*GENOMFÖRT 2016-02-10* Klockan 16:00 idag, onsdag, kan det förekomma störningar i Kuben (både klientversion och webb) på grund av versionsbyte. Beräknas vara uppe igen runt 17:00

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2016-02-10 14:00* Det är för närvarande problem att logga in i Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa det.

 

Problem för vissa att logga in i webmail och Outlook
*ÅTGÄRDAT 2016-02-04 10:25* Om du inte kommer in på webmail, tänk på att inte använda bokmärke utan skriv in adressen webmail.lu.se. Se inloggningsguiden för ytterligare information. OBS! Om du använder Safari så krävs minst OS X 10.8 (Mountain Lion) Länk till guiden: https://zero.comaround.com/sv-se/content/704532/?ctxt=recommended&key=fa...
*UPPDATERING 2016-02-03 11:55* Nu sker inloggningen via ADFS-inloggningen. Om det inte fungerar ska det fungera om man stänger webbläsaren och testar att logga in igen.
NYTT! Det kan vara problem att logga in i Outlook och webmail idag. Tekniker undersöker problemet och försöker åtgärda det så fort som möjligt.

 

Servicefönster för patchning av Filemaker Server 9:e februari är inställt
Sericefönster för patchning av Filemaker Server den 9:e februari kommer inte att utnyttjas eftersom det inte kommit några nya patchar för Filemaker Server version 13.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2016-02-09 09:35* För närvarande är det problem att logga in i Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Lucat stängt måndagen den 8 februari kl 18 - till ca 21
*GENOMFÖRT 2016-02-08* På måndag, den 8 februari, stängs Lucat ner mellan kl 18 och ca 21.
(Nya studenter i Ladok överförs till Lucat dagligen kl 04:00, 12:00 och 15:00.) Information om detta läggs också ut på lucat.blogg.lu.se

 

Planerat driftstopp Ladok test 8/2
*GENOMFÖRT 2016-02-08* På måndag 8/2 lägger vi in årets första utskick i test. Som vanligt kommer det ligga nere mellan ca 6.30 och 13.
 Vill ni ha ert testregister uppdaterat innan utskicket så vill vi ha den beställningen senast imorgon (vissa av er har redan beställt).

 

Problem med Outlook
*ÅTGÄRDAT 2016-02-08* Efter förändringen på webmail så har många problem med Outlook. Outlook står som disconnected. För vissa hjälper det med omstart; det dröjer dock ett par minuter innna Outlook får kontakt igen.
Det är också problem med autodiscover, så nyupplägg av profiler fungerar inte speciellt bra just nu.

 

Administration av Telefoni i Nettools beställas av LU Servicedesk
*UPPDATERING/GENOMFÖRT 2016-02-05* Nu går det att administrera telefoni i NetTools igen. Om det uppstår problem, vänligen skicka ett mail till servicedesk [at] lu.se
På grund av förändringar i NetTools måste all administration av Telefoni i Nettools beställas av LU Servicedesk från den 15/12 fram till mitten av februari.

 

Planerat driftstopp för Nettools 5/2 mellan 08:00 och 10:00
*GENOMFÖRT 2016-02-05 08:40* Under fredagen den 5/12 mellan 08:00 och 10:00 kommer Nettools att vara otillgängligt på grund av underhåll.

 

Ny inloggning för webmail
*GENOMFÖRT 2016-02-03* Inloggningssidan ser annorlunda ut efter förändringen. Det behövs att du lägger till "@lu.se" efter ditt Lucat ID.  ex. ldc-aaa [at] lu.se eller aa1234bb [at] lu.se.
OBS! För att skapa en enhetlighet i inloggningar mot våra onlinetjänster så kommer autentisering mot webmail.lu.se att under eftermiddagen tisdag den 2/2 skiftas till Lunds Universitets ADFS servrar.
Du loggar in med ditt användarnamn följt av @lu.se (ex. ldc-aaa [at] lu.se eller aa1234bb [at] lu.se)

 

Problem med Lucat
*ÅTGÄRDAT 2016-02-04* I Lucat kan man få upp att ett fel har inträffat och att man inte kommer in på sidan. Gör en refresh (F5) så bör det avhjälpa problemet. Tekniker jobbar på att få bort problemet helt.

 

SelfService inte tillgängligt under eftermiddagen idag 3/2
*GENOMFÖRT/ÅTGÄRDAT 2016-02-03 18:00* Under eftermiddagen idag 3/2, troligen från kl. 14, kommer det inte gå att installera program på LUMac via SelfService. Det beräknas vara tillgängligt igen senast imorgon bitti.

 

Problem med syncning - Lucat och Vision
*ÅTGÄRDAT 2016-02-03 16:30* Sync mellan Lucat och Vision fungerar inte. Det innebär att även om man lagt in nya anknytningar på personer i Lucat så kan det se fel ut när den personen ringer. Det blir också problem med inloggning i Vision för personer som fått ny anknytning. Det är felanmält till leverantör.

 

Webmail.lu.se ligger nere
*ÅTGÄRDAT 2016-02-02 15.30* Förnärvarande går det inte att logga in på webmail.lu.se pga arbetet med att byta inloggningssida.

 

Problem med installation från Self Service på LUMac
*Åtgärdat 2016-02-01 17:00* För närvarande upplever vi en störning på MacEGA/LUMac som gör att Self Service inte kan nås. Tekniker arbetar med att lösa problemet.

 

Problem med SecurePrint
*Åtgärdat 2016-01-26 13:10* Alla tjänster är uppe sedan en tid, men det sker fortfarande en synk mellan två av servrarna i systemet, det finns också en lång uppdämd utskriftskö, vilket tydligen får systemet att vara segt, framför allt vid inloggning, det kan också ta tid innan utskrifter visare sig i förteckningen.
NYTT! För närvarande är det problem med utskrifter på SecurePrint-skrivare. Teknikerna på Canon jobbar på att lösa problemet.

 

Driftstopp syncfunktionen till LUMac/EGA Mac
*Åtgärdat 2016-01-25 13:55* Syncfunktionen till LUMac/EGA Mac kommer att vara stängd några dagar för underhållsarbete på servern. Under denna tid är dokument på H: inte nåbara för EGA Mac-användare från LU Desktop.

 

Problem med LU Box
*Åtgärdat 2016-01-25 08:00* Det är för närvarande problem med LU Box. Felet är anmält till leverantören. Levernatörens Driftinfo finns här: https://status.box.com/

 

Planerad driftstörning på LU Support (ComAround)
*Genomfört 2016-01-25 08:00* Under helgen 22-24 januari genomför ComAround en uppdatering av sin tjänst. Det innebär att mellan kl 19:00 den 22 januari och kl. 10:00 den 24 januari kan tjänsten stundtals ligga nere eller fungera långsamt då sökfunktionen kommer indexeras efter uppdateringen.

 

Planerad driftstörning Kuben e.m. 21/1
*GENOMFÖRT 2016-01-22* Under eftermiddagen idag, 21/1, kan det förekomma felaktiga eller halvfärdiga rapporter i Kuben p.g.a. extra inläsning av Orfi-data.

 

Problem med mail för många (inte alla)
*ÅTGÄRDAT 2016-01-20 16:00* För närvarande är det problem för många att komma in i eller använda sin mail. Tekniker jobbar på att hitta felet och lösa det.

 

Primula web otillgängligt
*Åtgärdat 2016-01-19 10:30* Det går just nu inte att logga in i Primula web. Tekniker arbetar på lösning.

 

Ny inloggning för webmail
*UPPDATERING 2016-01-18 14:20* På grund av problem med autenticeringstjänsten så har vi återställt till den tidigare tjänsten. Vi kommer att åtgärda och meddelar tid senare för omläggning.
OBS! För att skapa en enhetlighet i inloggningar mot våra onlinetjänster så kommer autentisering mot webmail.lu.se att under måndagen 18/1 skiftas till Lunds universitets ADFS servrar.
Du loggar in med ditt användarnamn följt av @lu.se (ex. ldc-aaa [at] lu.se eller aa1234bb [at] lu.se)

 

Problem med mail/webmail
*Åtgärdat 2015-01-18 13:55* På grund av problem med autenticeringstjänsten så har vi återställt till den tidigare tjänsten. Vi kommer att åtgärda och meddelar tid senare för omläggning.
NYTT! På grund av oförutsedda problem under arbetet med förändringen av webmail så är webmail.lu.se otillgängligt för närvarande. Mailklienter kan också uppleva problem.

 

Problem med inloggning till LU Desktop
*ÅTGÄRDAT 2015-01-18 08:35* För att lösa probelmet måste man uppdatera sidan med Ctrl + F5. Skulle detta inte hjälpa behöver man först tömma cachen och sedan ta Ctrl + F5.
NYTT! Det är för närvarande problem för vissa att logga in på LU Desktop då det inte kommer upp någon ruta att fylla i sitt lösenord i. För en del hjälper det att byta webbläsare, men inte för alla. Tekniker jobbar på att åtgärda problemet.

 

Problem med EOS
*ÅTGÄRDAT 2016-01-18 10:20* Det är för närvarande problem att logga in i EOS. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Java fungerar inte i Chrome
Följande står på Javas hemsida:
"Java Plug-in för webbläsare använder korsplattformsarkitekturen NPAPI för insticksprogram, som länge har haft, och för närvarande har, stöd i alla större webbläsare. Google meddelade i september 2013 planer på att ta bort NPAPI-stöd från Chrome i "slutet av 2014", vilket innebär att Chrome inte längre stöder Silverlight, Java, Facebook Video och andra liknande NPAPI-baserade insticksprogram. Nyligen har Google ändrat sina planer och säger nu att de planerar att ta bort NPAPI fullständigt i slutet av 2015. Eftersom det är oklart om de här datumen kommer att flyttas längre fram eller inte rekommenderar Oracle att Java-användare överväger alternativ till Chrome så snart som möjligt. Oracle rekommenderar i stället Firefox, Internet Explorer och Safari som långsiktiga alternativ. Från och med april 2015 och Chrome version 42 har Google lagt till ett steg för att konfigurera NPAPI-baserade insticksprogram som Java att köra [...]"
För mer info, klicka här: www.java.com/sv/download/faq/chrome.xml

 

Analoga anknytningar har tappat kommunikation med växeln
Flertalet analoga anknytningar har tappat kommunikation med växeln. Detta gäller de anknytningar som är anslutna via Cisco SPA122  ATA(”svart dosa”). För att anknytningen ska starta upp igen krävs att Cisco SPA122 blir strömlös. Dra ut strömsladden och koppla in igen.

 

Servicefönster 16-17 januari
*UPPDATERING 2016-01-16 10:10* Nu är uppgraderingen av LUCAT klar och det går att logga in igen.
 Service på universitetets nätverk under lördagen har blivit inställt.
Istället kommer LDC att genomföra en uppgradering av LUCATs gränssnitt mellan klockan 09.00 och 11.00. Som användare märker man detta genom att man inte kan nå systemet under denna tid och skulle man vara inloggad när arbetet påbörjas blir man utloggad.
 
*UPPDATERING 2016-01-17 11:30* LU Deskop är nu uppe och fungerar igen.
Mellan klockan 10.00 och 12.00 kommer LDC att genomföra service på tjänsten LU Desktop. Som användare märker man detta genom att man inte kan nå systemet under denna tid och skulle man vara inloggad när arbetet påbörjas blir man utloggad.
 Ansvarig under servicefönster är Göran Lundqvist.

 

Månadsomställning Primula 15/1
OBS! Med anledning av månadsomställning kommer Primula och Primula Webb att vara stängt fredag den 15/1.

 

Lupin inte tillgängligt tisdagoch onsdag (12-13/1)
På grund av planerat driftstopp är Lupin (Proceedo) inte vara tillgängligt förrän torsdag 14/1.

 

Nya studentkonton vårterminen 2016
Studentkonto inför vårterminen 2016 är skapade och välkomstbrev håller på att skickas ut till studenterna.

 

Orfi ändrade öppettider
Orfi är stängt torsdagen den 14/1 efter kl 12:00.

 

Uppdatering av Primula
*GENOMFÖRT*Primula behöver uppdateras och systemet kommer därför att ligga nere idag fredag mellan 12:15 och 12:30.

 

Problem med Primula Webb
*Åtgärdat 2016-01-07 12:00* Går för närvarande inte att logga in i Primula Webb. Felsökning pågår.

 

EOS otillgängligt
*Åtgärdat 2016-01-07 10:40* EOS är för tillfället inte tillgängligt. Tekniker arbetar på att lösa problemet.

 

Primula Web otillgängligt
*Åtgärdat 2016-01-07 10:20* Primula Webb är för tillfället inte tillgänligt. Felsökning pågår.

 

Problem med LU Support (ComAround)
*ÅTGÄRDAT 2015-12-19* Under förmiddagen är det stora problem med att LU Support (ComAround) är segt eller går ner. Leverantören är kontaktad.

 

Underhållsarbete av epostdatabas
*GENOMFÖRT 2015-12-18* Under förmiddagen idag, fredagen den 18/12, kommer det att göras underhållsarbete på e-postdatabaserna. Detta kan innebära att man får upp inloggningsruta i mailklienter (framförallt Outlook). Om det händer är det bara att fylla i sitt användarnamn (lucat-ID [at] lu.se) och sitt Lucatlösenord.

 

Planerat driftavbrott Primula 15-17/12
*GENOMFÖRT 2015-12-17* Primula kommer att vara stängt den 15-17 december 2015 för att anpassas till det nya ekonomisystemet Raindance som ersätter Orfi.
Tänk på att registrera din reseräkning senast den 4 december så att den hinner bli både granskad och attesterad till den 14 december. Därefter stängs Primula och de reseräkningar som inte är avslutade (attesterade) innan dess måste göras om.

 

Nätverksproblem på LU
*ÅTGÄRDAT 2015-12-16 13:45* Problemet är nu åtgärdat. Om du upplever problem med dator eller telefon, starta om maskinen (fasta telefonen startas om genom att dra ur nätverkssladden och sedan sätta i den igen)
Nytt! Just nu är det stora nätverksproblem på hela LU. Problemet drabbar även telefonin. Tekniker felsöker

 

Problem med Lucat
*ÅTGÄRDAT 2015-12-16 13:10* Vi har problem med Lucat. Troligen är det på grund av nätverksproblemen men tekniker felsöker för att kunna lösa problemet.

 

Planerat driftstopp av Lucat 15/12
*GENOMFÖRT 2015-12-16 08:00* Lucat stängt den 15 december kl 12.00 fram till den 16 december 08:00.
En ny version av Lucat kommer att installeras med anledning av bytet av ekonomisystem från Orfi till Raindance.

 

Problem med fakturahantering i Lupin (Proceeedo)
*ÅTGÄRDAT 2015-12-15 09:20* För närvarande är det problem med fakturahanteringen i Lupin (Proceedo). Leverantören är meddelad och de jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-12-14 14:45* För närvarande är det problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Servicefönster 12-13 december är inställt
Servicefönstret har blivit inställt och inget arbete kommer att utföras. /Göran Lundqvist, LDC

 

Lucat testmiljö är stängd den 9-10 december
*GENOMFÖRT 2015-12-10* Anledningen till detta är att leverantören ska installera en ny version för test med anledning av bytet av ekonomisystem från Orfi till Raindance.

 

Planerat Driftstopp Ladok 9/12 06-13
*GENOMFÖRT 2015-12-09 13:10* På grund av inläggning av ny programvara kommer Ladok inte att vara tillgängligt onsdagen den 9 december efter kl 06.00. Vi räknar med att systemet är tillgängligt igen senast kl 13.00 samma dag.
Nästa planerade driftsstopp inträffar preliminärt onsdagen den 9 mars 2016

 

Servicefönster för patchning av Filemaker Server 8:e december är inställt
Sericefönster för patchning av Filemaker Server den 8:e december kommer inte att utnyttjas.

 

Problem med Lupin (Proceedo)
*ÅTGÄRDAT 2015-12-04 14:05* För närvarande är det problem att jobba i Lupin. Felet är anmält till Visma Proceedo.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-12-03 16:10* För närvarande har vi problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-12-01 15:00* För närvarande har vi problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med LUPak
*ÅTGÄRDAT 2015-12-01 11:30* Problemet är nu löst.
*UPPDATERING 2015-11-25 09:45* Vi har fortfarande vissa driftstörningar. Användare som inte ser korrekt kostnadsställe och är i akut behova att skicka peket, hör av er till Servicedesk.
NYTT! För tillfället har vi problem med Lupak. Användare kan inte logga in. Felsökning pågår. Vid akut behov kontakta LU Servicedesk via portalen, support.lu.se, telefon 046-2229000 eller mail servicedesk [at] lu.se

 

Problem med UniFlow/PayEx
*ÅTGÄRDAT 2015-11-27 10:35* För närvarande har vi problem med UniFlow/PayEx. Felet är anmält till leverantör.

 

Problem med Eduroam, VPN och LU weblogon (samtliga radius-tjänster)
*ÅTGÄRDAT 2015-11-26 12:42* För närvarande är det problem att koppla upp sig via Eduroam, VPN och LU Webloggon. Tekniker jobbar på att lösa ärendet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-11-26 10:50* Primula webb/Res är för närvarande nere. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Primula Webb/Res nere
*ÅTGÄRDAT 2015-11-24 14:54* Primula Webb/Res nere.

 

Problem med Lucat
*ÅTGÄRDAT 2015-11-24 14:30* Går för närvarande inte att logga in på Lucat. Tekniker felsöker problemet.

 

Planerat driftstopp Lovisa
*GENOMFÖRT 2015-11-23 22:00* Lovisa kommer inte vara tillgängligt ikväll (måndag 23/11) kl. 20:00 - 24:00.

 

Servicefönster 21-22 november
*ÅTGÄRDAT 2015-11-21 13:20 Servicefönster avslutat*
Lördagen den 21 november 2015 mellan klockan 10.00 och 14.00 kommer LDC genomföra service endast på support.lu.se.
Service på VPN-tjänsten & det trådlösa nätet kommer att utföras vid ett senare tillfälle.
Som användare kan man märka detta genom att man förlorar kontakten mot support.lu.se. Detta kan komma att ske flera gånger under dagen.
Ansvarig under servicefönster är Göran Lundqvist.

 

Problem med Lovisa
*ÅTGÄRDAT 2015-11-20 09:30* För närvarande ligger Lovisa nere. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med *UBAS
*ÅTGÄRDAT 2015-11-18 08:55* För närvarande är det problem att komma in i *UBAS. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Planerat driftstopp Primula och Primula webb/Res
*GENOMFÖRT 2015-11-17 14:30* Imorgon, tisdag 17/11 kommer Primula vara nere fram till kl. 16 på grund av lönekörningar. Det har varit problem med utskick från Administrativa portalen så inte alla har fått mail om det.

 

Studentportalen ligger nere
*ÅTGÄRDAT 2015-11-16 11:10* Studentportalen, student.lu.se, ligger nere för närvarande. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-11-13 09:55* Vi har för närvarande problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att åtgärda problemet.

 

Problem i Lupin
*ÅTGÄRDAT 2015-11-10 16:00* Tillfälligt fel i Lupin, aktivitetsfält saknas, hantera inga fakturor. Vi återkommer när felet är avhjälpt.

 

Problem med webbformulär
*ÅTGÄRDAT 2015-11-10 13:00* Just nu är det problem att skicka in webbformulär via www.lu.se och webbplatser i den universitetsgemensamma webblösningen i Drupal. Tekniker arbetar med att lösa problemet.

 

Servicefönster avseende Filemaker Server
*GENOMFÖRT 2015-11-10 08:30* Tisdagen den 10:e november kommer LDC att uppdatera filemaker server.
Uppdateringarna innehåller huvudsakligen buggrättningar och säkerhetsrelaterade uppdateringar.
Användare av er Filemaker-installation kan komma att uppleva störningar mellan kl. 07.00-11.00

 

Uppgradering/buggrättning LUCAT
*ÅTGÄRDAT 2015-11-06 08:00* Under torsdagen 5/11 från 17:00 kommer LUCAT stundtals vara onåbar då det sker installation och buggrättning.
Ny version som installeras är 1.1.2. Mer om innehållet kan man läsa på http://lucat.blogg.lu.se

 

Problem att söka på leverantör i Lupin/Proceedo
*ÅTGÄRDAT 2015-10-28 15:03* För närvarande är det problem när man söker efter leverantör i fakturamodulen. Proceedos tekniker undersöker detta och återkommer så fort vi har mer information.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-10-29 15:10* För närvarande har vi problem med Primula webb/REs. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Live@Lund ej tillgängligt
*ÅTGÄRDAT 2015-10-29 08:00* Live@Lund har för tillfälligt problem och man kan inte logga in i systemet. Felsökning pågår.

 

Kuben - underhållsarbete
*ÅTGÄRDAT 2015-10-29 08:00* Kuben gör just nu underhållsarbete med systemet som innebär att det stundtals under eftermiddagen är otillgänngligt.

 

Planerat driftstopp LubasPP och Gubas 28/10
*GENOMFÖRT 2015-10-28* LubasPP kommer vara nere onsdag 28/10 under en kort stund från kl 10, skulle det bli ett längre avbrott så meddelas det. 
Gubas för Göteborg kommer ligga nere hela dagen.

 

Problem med Epic
*ÅTGÄRDAT 2015-10-27* Nu kan katalogadministratörer åter gå in i EPIC för att skapa och uppdatera e-postlistor.
*UPPDATERING 2015-10-27 10:00*  Det går nu att hantera listor för åtgärd i Epic. Alla fel är rättade.
*UPPDATERING 2015-10-23 08:45* Flera fel har hittats och håller nu på att rättas. Förhoppningen är att Epic kommer vara igång 27:e eller 28:e oktober.
*UPPDATERING 2015-10-20 11:45* Felsökning pågår fortfarnde.
NYTT! För närvarande går det inte att göra förändringar i Epic. Tekniker felsöker problemet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-10-22 16:05* För närvarande problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-10-22 11:50* Primula webb/Res är för närvarande nere. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Planerad driftstörning Kuben 20/10
Uppdatering: Om du får problem att komma in i Kuben så töm din webläsares cache.
KLAR! På grund av underhållsarbete så kan det förekomma vissa störningar under dagen (20/10) av Kubens webportal.  Klientanvändare skall inte påverkas.

 

Problem med Eduroam, Weblogon och Lunet för vissa
*ÅTGÄRDAT 2015-10-20 12:45* Problemen med Eduroam, Weblogon och Lunet ska nu vara lösta. Om problem kvarstår med Eduroam, avinstallera/glöm bort och lägg till enligt de nya guiderna här under Kommunikation > Nätverk > Trådlöst
*UPPDATERING 2015-10-20 11:45* Felsökning och problemlösning fortsätter.
NYTT! För närvarande är det problem för vissa användare att komma åt Eduroam, LU Weblogon och Lunet. För vissa fungerar det på någon device men inte på en annan. Vi kan i nuläget inte se något mönster angående för vilka det inte fungerar eller i vilka lägen. Tekniker felsöker.

 

Problem med LUBsearch
*ÅTGÄRDAT 2015-10-20 11:40* Det är sedan helgens omkoppling problem med att nå UBs elektroniska tidskrifter (LUBsearch) när man inte befinner sig på LUs nät (via fysisk närvaro eller VPN). Felsökning pågår. Workaround för stunden är alltså att använda VPN om arbetar från annan plats.

 

Planerad driftstörning PrimulaWeb
*GENOMFÖRT 2015-10-19* Med början efter 18:30 idag kommer ett arbete påbörjas som kommer påverka möjligheterna att logga in i PrimulaWeb. Beräknad tidsåtgång ca 1 timme.

 

Problem med Beställningsportalen
*ÅTGÄRDAT 2015-10-19 13:25* Just nu går det inte att komma åt LDCs beställningsportal. Det innebar bl.a. att det inte går att beställa nya anknytnigar, telefoner eller mobil anknytning. Tekniker jobbar på att få igång tjänsten igen.

 

Problem med Salut
*ÅTGÄRDAT 2015-10-19 10:00* Det är i nuläget problem att komma in på Salut. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Hänvisningar – telefoni låst 13/10 - 18/10
*GENOMFÖRT 2015-10-18* P.g.a. versionsbyte av hänvisningssystemet kommer salut.lu.se att stängas ner 13/10 – 18/10. Hänvisningar gjorda innan dess kommer att fungera. Telefonisterna kommer inte att kunna göra några hänvisningar under denna period. Hänvisningar som läggs in via telefoner kommer inte heller att fungera. Det kommer heller inte gå att ta bort hänvisningar under denna period eller ändra i scheman för öppettider.

 

Driftsättning nya Lucat - Uppdaterade inloggningssystem
Status lördag kl12:00
Förmiddagen har fortlöpt utan störning och tidplanen följs.
System som är driftsatta i ny tappning är: CAS, Shibboleth, ADFS, Passport
Som vanligt vid byte av webbapplikationer kan klienterna uppleva fel men detta avhjälps genom en rensning av cach i webläsare.
För löpande status gällande inkopplade IT-tjänster se http://iam.blogg.lu.se

 

"Gamla" Lucat kommer stängas kl. 15:00 i eftermiddag, 13/10
*GENOMFÖRT 2015-10-13*  LUCAT (lucat.lu.se) stängs 15:00. För närvarande pågår uppgradering till den nya versionen av Lucat. Den nya versionen av Lucat öppnas den 19 oktober.

 

Månadsomställning Primula
*GENOMFÖRT 2015-10-16 13:00* Med anledning av månadsomställning kommer Primula och Primula Webb att vara stängt fredag den 16/10. Troligen åter uppe efter kl. 13:00

 

Mitt Campus otillgängligt 15/10 efter 13:00
*GENOMFÖRT 2015-10-15 19:00* Mitt Campus är nu tillgängligt igen.
*Uppdatering 2015-10-15 16:15* På grund av fortsatt arbete så kommer Mitt Campus vara otillgängligt under resten av dagen.
*Uppdatering 2015-10-08 12:00* På grund av andra uppdateringar kommer systemunderhållet av Mitt Campus att istället göras torsdagen den 15/10 mellan kl. 13:00 och 15:30.
Torsdagen den 8:e oktober kommer Mitt Campus att vara otillgängligt på grund av systemunderhåll.
Systemet beräknas vara otillgängligt mellan 13.00 och 15.30.

 

Trojanmail "Scanned document notification", "Check" m.fl.
*UPPDATERING 2015-10-09 14:50* Under fredagen kom ytterligare ett mail med trojan i. Detta har istället ämnet "Check".
Generellt så gäller följande:
Innehåller mailet attachment, är kort, dvs ett eller ett par ord, på engelska från någon du känner, som vanligtvis inte skriver så här så är sannolikheten stor att det har skadligt innehåll. Du bör därför aldrig klicka på attachment. Ring hellre Servicedesk på 29000 eller till avsändaren för att verifiera att det är ett legitimt mail.
NYTT! Under torsdagseftermiddagen har universitet drabbats av ett antal datorer som smittats av en trojan som skickar sig själv vidare till alla i epostklientens adressbok. De mail som skickas har ärenderaden "Scanned document notification".
Eftersom det är få antivirusprogram som känner igen trojanen är det stor risk att datorer som öppnar bilgan i brevet smittas.
Dessutom kommer breven från en person som är känd av mottagaren.
Det är viktigt att varna alla användare så snabbt som möjligt och identifiera och filtrera bort epost med den aktuella ärenderaden.

 

Spam från dig själv
Vi har upptäckt att ett antal mailadresser inom LU har blivit "spoofade".
Det är ett skräppost meddelande som skickats utanför vår organisation med förklädd avsändare (tex, registrator [at] lu.se). Man uppger sig för att vara någon som man inte är.
När den mottagande e-postservern inte hittar mottagaren till e-postmeddelandet så skickas ett svar tillbaka till ”e-postavsändaren” som man har uppgett att det är registrator [at] lu.se och då ser det ut som om att man själv skulle ha skickat ut e-postmeddelandet vilket man i själva verket inte har gjort.
Då detta sker utanför vår organisation ligger det utanför vår kontroll.
 Ett sätt att undvika detta, är att fakultet/Institution väljer att aktivera SPF record, som är ett verktyg för att undvika att få sin mailadress spoofad. För att aktivera detta behöver Prefekt eller motsvarande meddela servicedesk beslutet och vilken maildomän det gäller.

 

Ytterligare problem med Primula webb/Res
*ÅTGÄRDAT 2015-10-14 09:50* Vi har återigen problem med Primula Webb/Res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Problem med Primula webb/res
*ÅTGÄRDAT 2015-10-14 08:50* För närvarande har vi problem med Primula webb/Res. Det går att logga in men klickar man vidare så blir man utkastad. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

NetTools kommer att vara nedstängd p.g.a. omkoppling till IAM
*GENOMFÖRT 2015-10-14* NetTools kommer att vara nedstängd från tisdagen den 13/10 kl. 15:00 till onsdagen den 14/10 kl. 08:00 p.g.a. omkoppling till IAM.

 

Problem med Lupin
*ÅTGÄRDAT 2015-10-13 12:25* För närvande är Lupin (Proceedo) inte tillgängligt. Problemet är felanmält till leverantören. Felet man får är att systemet klagar på fel användarnamn eller lösenord.

 

Problem med tjänsterna i Studentportalen www.student.lu.se som hämtar information från Ladok
*ÅTGÄRDAT 2015-10-09 15:50* Tyvärr finns det just nu ett fel i tjänsten "Registreringar och resultat på grundnivå och avancerad nivå". Även avslutade kurser visas under rubriken "Ej avslutade kurser". Felet är rapporterat och vi hoppas på snar rättelse. Nya resultat, samt all information om den aktuella kursen som dom nya resultaten avser, visas inte upp". Vid kontroll mot skarpa Ladok finns all information korrekt registrerad men den kan inte visas upp. Problemet är inte begränsat till Lund utan har drabbat alla universitet och högskolor som uppdaterade Ladok tisdagen den 7/10 2015.

 

Telefonsamtal mellan Lunds Universitet och UMAS/SUS
OBS! Funktionaliteten att kunna använda enbart anknytning för telefonsamtal mellan LU och SUS/UMAS har för närvarande tagits bort. Man måste därför slå hela telefonnumret när man ringer till Lunds Universitet från sjukhusen i Lund och Malmö och tvärtom. Utredning pågår om detta.

 

Planerad driftstörning för Primula och Primula webb/Res idag 9/10 12:15 - 12:45
*GENOMFÖRT 2015-10-09 12:25* Primula och Primula webb/Res kommer vara otillgängligt idag, fredag, från kl 12:15 på grund av en akutpatchning. Driftstörningen bör inte pågå längre än 30 min.

 

Driftavbrott Adato 9/10
*GENOMFÖRT 2015-10-09* Fredag 9/10  så kommer Adato tas ner för en systemuppdatering.  Arbetet är planerat att utföras mellan 9:00 och 11:00.

 

SecurePrint nere på förmiddagen idag (8/10)
*ÅTGÄRDAT 2015-10-08 10:20* Det fungerar nu att skriva ut på SecurePrint-skrivare igen.
*UPPDATERING 2015-10-08 08:40* Tyvärr dröjer det längre än beräknat att få igång SecurePrint. De fortsätter vara nere. Vi återkommer med mer info här så fort teknikerna vet hur lång tid det faktiskt kommer ta.
NYTT! SecurePrint kommer vara nere tills ca. 08:30 p.g.a. serveromstart. Utskrifter skickade till SecurePrint kommer inte finnas kvar utan måste skickas på nytt efter 08:30

 

Primula Webb nere
*ÅTGÄRDAT 2015-10-08 09:00* Primula Webb ligger för tillfället nere. Tekniker felsöker.

 

Driftstop Ladok 7/10 07:00 - 14:00
*GENOMFÖRT 2015-10-07 14:30* På grund av inläggning av ny programvara kommer Ladok inte att vara tillgängligt onsdagen den 7 oktober efter kl. 07.00. Vi räknar med att systemet är tillgängligt igen senast kl. 14.00 samma dag. Ladokopen ska vi försöka få öppet till kl 9 som vanligt.
Nästa planerade driftsstopp inträffar preliminärt onsdagen den 9 december.

 

Primula fungerar inte
*ÅTGÄRDAT 2015-10-06 10:30* Primula fungerar inte. Tekniker felsöker.

 

Problem med Eduroam när man har hemmanät
*ÅTGÄRDAT 2015-10-05* Problemet är nu åtgärdat.
*UPPDATERING 2015-10-01 08:10* Det finns ännu ingen lösning på problemet. Teknikerna fortsätter jobba på att lösa det.
NYTT! Det är och har varit problem med Eduroam när man har hemmanät. Det gäller dock bara för vissa. Man får en IP-adress (130.235.x.x) men kan ändå inte komma ut på nätet. Våra tekniker felsöker problemet för att kunna hitta en lösning så fort som möjligt.

 

Problem med mail
*ÅTGÄRDAT 2015-09-30 13:15* För närvarande är det problem med mailen. Det gäller både i mailklienter och webmail. Tekniker jobbar på att lösa det snarast.

 

Problem med Primula webb/res
*ÅTGÄRDAT 2015-09-29 08:10* För närvarande har vi problem med Primula webb/Res. Tekniker jobbar på att avhjälpa problemet.

 

Problem med Sharepoint
*ÅTGÄRDAT 2015-09-29 09:30* Just nu kan det uppstå sporadiska problem med Sharepoint. Tekniker arbetar med att lösa problemet.

 

Problem med Lync/Skype for business
*ÅTGÄRDAT 2015-09-28 11:30* För närvarande och under större delen av förmiddagen kan flera personer ha problem att logga in i Lync/Skype for business. Våra tekniker felsöker och försöker hitta en lösning på problemet så fort som möjligt.

 

Problem med Orfi
*ÅTGÄRDAT 2015-09-21 11:55* Vanliga användare kan för tillfället inte logga in i Orfi. Tekniker arbetar på problemet.
Orfi är uppe igen. Användare behöver dock kontakta Sektion Ekonomi på anknytning 24600, val 4 sedan val 1, för att få ett nytt lösenord så de kan logga in igen.

 

Problem med Primula webb/res
*ÅTGÄRDAT 2015-09-21 08:05* För närvarande går det inte att logga in i Primual webb/res. Tekniker jobbar på att lösa problemet.

 

Servicefönster 19-20 september: Inställt
Servicefönstret har blivit inställt och inget arbete kommer att utföras.

 

Patchning av mailservrar 16-17/9
*GENOMFÖRT 2015-09-17* Under dagen idag och imorgon (onsdag och torsdag 16-17/9) kommer det utföras patchning av våra mailservrar. Det kan medföra mindre störningar. Problemen som eventuellt uppstår löses enklast genom att vänta ett par minuter och sedan starta om webläsaren och logga in igen om man jobbar på webmailen, eller starta om mailklienten om man inte använder webmail.

 

Primula Webb ligger nere
*ÅTGÄRDAT 2015-09-15 14:15* För närvarande ligger Primula Webb nere.

 

Multicast avstängt på via trådlöst nät
*ÅTGÄRDAT 2015-09-10* Beslut har tagits på att multicast inte ska köras på det trådlösa nätverket.
*UPPDATERING 2015-09-08 08:30* Felsökning och försök att hitta lösning pågår fortfarande.
NYTT! Multicast är avstängt för trådlöst nätverksanvänding tillsvidare eftersom det orsakar störningar i nätverket. Tekniker arbetar på att hitta en lösning på problemet.

 

Problem med LUs e-post
*ÅTGÄRDAT 2015-09-09 13:50* Förnärvarande är det problem med e-posten på Lunds Universitet. Tekniker arbetar med att få det löst så snart som möjligt.

 

Problem med LU Desktop
*ÅTGÄRDAT 2015-09-04 14.40* För närvarande går det inte att logga in på desktop.lu.se. Tekniker arbetar med att lösa problemet.

Sidansvarig:

LDC
Margaretavägen 1 A
222 40 Lund
Telefon: 046-222 13 00

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211