Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

E-post - Kontroll av virus

För inkommande brev till den centrala e-posttjänsten vid LU görs automatiskt en kontroll av om virus finns i breven. Sådana delar av brev som innehåller virus, normalt gäller det bilagor (attachments), klipps bort och ersätts av en kort informationstext.

Brev som konstaterats innehålla virus får dessutom samma märkning i Subject-raden som spam-mail:
Subj: ***SPAM*** ....
Det finns därmed en möjlighet att automatiskt sortera undan sådan typ av e-post, den är normalt ointressant för mottagaren. Följ de anvisningar som finns om filtrering av spam.

Om du fått varning om virus i din e-post
Om du fått en sådan varning bör du göra så här:

  • Mest troligt är att det är ett virus på någon dator som spridit virus vilt omkring sig till en massa olika adresser. Din adress har råkat komma med bland dessa. Så den lämpligaste åtgärden är normalt att bara kasta brevet. Och var glad att du inte fick in virus till din dator!
  • Om du trots allt tror att brevet skulle innehållit något viktigt för dig så kontakta angiven avsändare. Hör om han/hon ville något och begär i så fall en omsändning (fast utan virus!).
  • Var beredd på följande om den angivna avsändaren
    - Avsändaren är helt ovetande om att ha skickat post till dig. Han/hon kan ha blivit utpekad helt falskt.
    - Avsändarens adress fungerar inte, den kan vara en helt förfalskad adress eller en gammal ogiltig adress.
  • Det finns förstås också en möjlighet att avsändaradressen är korrekt och att den personen har drabbats av virus på sin dator.
  • Har du mer funderingar kring vad som kan ha hänt så kontakta den som är datoransvarig på din institution/avdelning. Han/hon kan eventuellt ha fått mer information via LDC.

 

Skydda din egen dator!

Även om det görs en viss viruskontroll i den centrala eposttjänsten så bör du se till att ha ett så bra skydd som möjligt på din egen dator. Till detta hör bl a följande:

  • Använd ett antivirusprogram! Se också till att det hålls uppdaterat med nya virusdefinitioner.
  • Se upp med inkommande e-post, även från kända avsändare! Var misstänksam och öppna t ex inte bilagor okritiskt.
  • Uppdatera programvaror löpande. Det kan gälla programvaror som operativsystem, webbserver men även webbläsare och annat.
  • Öppna inte fler tjänster än nödvändigt på din dator. Varje tillgänglig tjänst medför en ökad risk för intrång.

Kontakt

LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se

Öppettider
måndag-fredag, kl 8-17