LU:s IT-organisation
IT-verksamheten inom Lunds universitet kännetecknas av en stark decentralisering där de olika institutionerna och områdena hanterar sin del av IT-miljön.
Den gemensamma IT-verksamheten vid Lunds universitet har utretts på senare tid, dels genom en IT-revision 2002 och en IT-utredning 2004. Baserat på resultatet från dessa utredningar har universitetsledningen beslutat att genomföra förbättringar av den gemensamma IT-verksamheten i flera olika steg.
Den universitetsgemensamma IT-verksamheten har genom ett rektorsbeslut från den 3/7 2006 förändrats. Beslutet innebär i korthet följande:
- Ett IT-råd inrättas.
- En IT-strateg funktion inrättas.
- Områden/institutioner ansvarar för sin IT-verksamhet.
- IT-enheten avvecklas.
- Sektionen IT får ett ökat drift- och utvecklingsansvar för gemensam IT-utrustning.
Hela beslutet och tillhörande bilaga kan nås via länken till höger under Relaterad information.
Universitetsledningens inriktning är att samordna IT-driften mera för att uppnå högre funktionalitet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Sektionen IT har som en del i detta genomgått och fortsätter att genomgå stora förändringar.
Kontakt
LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider
måndag-fredag, kl 8-17