Uppdraget
Sektionen IT är Lunds universitets gemensamma IT-funktion och ska bidra till en hög kvalitet och effektivitet i universitetets digitalisering, genom att leverera tjänster inom drift, utveckling av applikationer och IT-infrastruktur.
Sektion IT ska tillhandahålla IT-lösningar inom följande områden:
- Identitetshantering och autentisering
- Informationshantering (informationskontrakt och integrationer)
- Programlicenser
- Kommunikationstjänster: e-post
- Trådbundet och trådlöst nätverk
- Logghantering
- Ärendehantering (ingår i Servicedesk) inklusive support.lu.se och IT-webben
Sektionen IT ska genom SamIT koordinera universitetets IT-leveranser i enlighet med delegationsordningen samt vara kontaktytan mot SUNET:s IT-lösningar.
Sektionen IT ska dessutom tillhandahålla tjänster inom projektledning, klienthantering och utskrift samt driva universitetets funktioner för:
- IT-säkerhet
- IT-arkitektur
- Servicedesk
- Televäxel
Sektionen IT ska också tillhandahålla beställningsbara IT-tjänster inom följande områden:
- Klienttjänst (Mac/PC) samt utskriftstjänst
- Utveckling, drift och IT-förvaltning av applikationer
- Utveckling, drift och IT-förvaltning av IT-infrastruktur
- Server- och databasdrift
- Lagringstjänster för forskningsdata
- Lagringstjänster för andra ändamål
- Systemutvecklingstjänster
- Projektledningstjänster
- Telefoni (användarfinansierad bas-IT-tjänst)
- IT-support via LU Servicedesk
- För organisationer utan eget IT-stöd: Ansvar för arbetsplatsutrustning (dator, skrivare, telefon) samt IT-support på plats hos användarna
Vi finns inom LU precis som du och känner miljön utan och innan. Du skall alltid känna dig välkommen att kontakta oss, vi lägger oss vinn om att förstå dina synpunkter och önskemål och vill tillsammans med dig diskutera fram den bästa lösningen.
IT för Utbildning, Forskning och Stödverksamhet.
Kontakt
LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider
måndag-fredag, kl 8-17